Název: Name: | Tupolev SB 2M-103 | Tupolev SB 2M-103 |
Originální název: Original Name: | Туполев СБ 2М-103 | |
Kategorie: Category: | bombardovací letoun | bomber aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1938-DD.MM.1941 Moskevský letecký závod č. 22 S. P. Gorbunova, Fili DD.MM.1938-DD.MM.1941 Irkutský letecký závod č. 125J. V. Stalina, Irkutsk | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1938-DD.MM.1941 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | ~5000 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.RRRR | |
Osádka: Crew: | 3 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola/lyže | wheels/ski |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 4768 kg | 10512 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 63801) kg | 14065 1) lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 80502) kg | 17747 2) lb |
Rozpětí: Wingspan: | 20.33 m | 66ft 8,38in |
Délka: Length: | 12,27 m | 40ft 3,06in |
Výška: Height: | 4,24 m | 13ft 10,93in |
Plocha křídla: Wing Area: | 56,7 m2 | 610.31 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | ? lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | Klimov M-103 o výkonu 706 kW/960 k třílisté kovové stavitelné vrtule VIŠ-2 nebo VIŠ-22 | Klimov M-103, power 947 hp three-bladed metal variable-pitch propellers VISh-2 or VISh-22 |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 1520 l 2x 368 l přídavná nádrž | 336 Imp gal 2x 81 Imp gal drop tank |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 4503) km/h v 4100 m | 279.6 3) mph in 13451 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 419 km/h v 4000 m | 260.4 mph in 13123 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | ? ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 9,54) min do 5000 m | 9,54) min to 16404 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 93005) m | 30512 5) ft |
Dolet: Range: | 13506) km | 838.9 6) mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pohyblivý dvojitý 7,62mm kulomet ŠKAS v přídi 1x 7,62mm kulomet ŠKAS ve hřbetním střelišti TUR-9 nebo věži MV-3 1x pohyblivý 7,62mm kulomet ŠKAS v podlaze, později ve věžičce MV-2 1500 kg bomb | 1x flexible twin 7,62mm ShKAS machine gun in the front 1x 7,62mm ShKAS machine gun in dorsal TUR-9 mounting or in MV-3 turret 1x flexible 7,62mm ShKAS machine gun in ventral position, later in MV-2 turret 3300 lb of bombs |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | - údaje platí pro standard roku 1939, pro rok 1938 platí: 1) 6175 kg 2) 7750 kg 3) 419 km/h v 4000 m 4) 8,4 min do 5000 m 5) 9600 m 6) 1450 km | - 1939 standard, data for 1938 standard are: 1) 13614 lb 2) 17086 lb 3) 260.4 mph at 13123 ft 4) 8,4 min to 16404 ft 5) 31496 ft 6) 901 mi |
Zdroje: Sources: | Kulikov, Viktor, Michulec, Robert. Tupolew SB, Monografie lotnicze 83, AJ-Press, Gdańsk 2002. ISBN 83-7237-113-X. Cieślak, Krzystof. Samolot bombowy SB-2, TBiU 63, Wydavnictwo ministerstwa obrony narodowej, Warszawa 1980. ISBN 83-11-06426-1. Gordon, Yefin, Rigmant, Vladimir. OKB Tupolev: A History of the Design Bureau and its Aircraft, Midland Publishing, Hinckley 2005. ISBN 1-85780-214-4. Maslov, Mikhail. Tupolev SB - Soviet High Speed Bomber, Icarus Aviation Press, old Saybrook 2004. ISBN 0-9724527-1-0. Bjušgens, G. S. a kol. Samoletostrojenije v SSSR gg., kniga I. CAGI 1992. http://www.airwar.ru/enc/bww2/sb2.html |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Příď SB M-103 prvních sérií s původními čelními chladiči, od předchozích verzí rozeznatelný jedině podle pumových závěsníků mezi motory a trupem.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Finský SB M-103 pozdní výroby s lyžovým podvozkem a upravenými vstupy do chladičů bez vřetenového tělesa.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Vzorový kus pro výrobu 201. série SB - motory M-103 v přepracovaných gondolách a s tunelovými chladiči, s pohyblivým vřetenovým tělesem ve vtoku sloužícím jako záklopka.